people.com
För oss som är besatta av kändisskvaller är underhållningsnyheter ett pålitligt sätt att hålla sig underhållen.
Det finns många källor till underhållningsnyheter, och det kan vara svårt att bestämma vilken man ska välja. Det skadar dock aldrig att ha en standardkälla för nyheter i underhållningsindustrin. Så vilken är rätt för dig?
Enligt vissa experter, för att hitta den bästa underhållningsnyhetssidan för dig, bör du först fråga dig själv vilken typ av innehåll som intresserar dig. Vissa människor föredrar filmnyheter, medan andra är mer intresserade av kändisskvaller eller strömmande program. Det beror verkligen på vilken typ av person du är!
Innan du kan avgöra vilket underhållningsnyhetsutlopp som är rätt val för dig måste du först ta reda på vilken typ av innehåll som intresserar dig. När du väl vet detta blir beslutet en enkel process för att lära dig vilka webbplatser som privilegierar din föredragna typ av innehåll och vilka som inte gör det. Jag är här för att hjälpa till med detta.
Idag kommer vi att ta en titt på en av de långvariga häftklamrarna i underhållningsnyhetsgenren - Människor. Denna webbplats har funnits i över ett sekel och har inte visat några tecken på att sakta ner - de har till och med lyckats hålla sig relevanta online efter övergången från en tryckt tidning. Är People rätt underhållningsnyhetskanal för dig? Låt oss ta en närmare titt och ta reda på det!
Historia
Idén till tidningen People har ofta tillskrivits Andrew Heiskell, som också krediteras för att ha konceptualiserat Life magazine och den tidigare utgivaren av Time Inc. Heiskell var inte ensam om att grunda People heller, han var bland stora journalistiska företag. Den grundande chefredaktören för tidningen var till exempel Richard B.Stolley, som berömt förvärvade Zapruder-bandet av mordet på John F. Kennedy.
Visionen för tidningen People var att vara en publikation som skulle fokusera på de människor som orsakar nyheterna och som är fångade i det eller förtjänar att vara i det. Vårt fokus var på människor, inte frågor. Denna formel, visade det sig, var något som massorna drogs mot med lätthet. Människor fann snabb och meteorisk framgång. Även om Time Inc. stärkte satsningen med en initial investering på 40 miljoner dollar, har tidningen People sagts ha brutit jämnt på den investeringen inom de första 18 månaderna. Tidningen debuterade i mars 1974.
Människor fortsatte att växa i popularitet och erbjudanden 1996, när det började erbjuda en spanskspråkig version av tidningen, People en Espanol. Tidningen skilde sig från sin engelska motsvarighet genom att den bland annat tillgodosåg kändisar och personer av intresse i latinska länder.
Tidningen 2002 introducerade också en kompletterande tidskrift med fokus på mode, kändisstil och skönhet. Detta var en annan framgångsrik publikation. Den publiceras dock inte längre i tryck. Det kan dock fortfarande hittas online.
Det har förekommit flera andra iterationer av tidningen People. Förutom den latinamerikanska versionen har de också förgrenat sig till den australiensiska marknaden med Who magazine, ungdomsmarknaden med Teen People och nyligen dot-com-marknaden med People.com. Även om tidningen People fortfarande publiceras en gång i månaden, är det överlägset enklaste sättet att komma åt Peoples innehåll via deras snygga och förvånansvärt diskreta webbplats.
Design
När jag tittar på people.com tycker jag att designen är minimalistisk. Jämfört med andra webbplatser som är inriktade på kändisskvaller är Peoples design mer förfinad. Detta förvånar mig, eftersom People är känt för sin journalistik och bevakning av populärkultur. De flesta medier som serverar underhållningsnyheter tenderar att vara prickiga och överdrivna. Människor däremot är eleganta och eleganta.
Utöver det är det väldigt enkelt att använda och navigera. Strax utanför fladdermusen kommer alla att vara proffs på att surfa på den här webbplatsen. Detta är ett utmärkt exempel på intuitiv webbplatsdesign. Det är väldigt enkelt - ett gäng artiklar att välja mellan, eftersom de flesta nyhetssajter är formaterade, i mitten av sidan; och sedan en snabb och luftig menyrad för webbplatsen att utforska efter avsnitt: Nyheter, underhållning, livsstil, kungligheter, shopping, folk-TV. Det blir inte mycket enklare än så här.
Innehåll
Detta är ännu en stor seger för People.com, enligt min mening. Det finns mycket innehåll här, som täcker text, bilder och videor. Dessutom erbjuder webbplatsen avsnitt i full längd av originalunderhållningsnyhetsprogram gratis. Hur många underhållningsnyhetssajter kan säga det?
Webbplatsen, People, uppdateras ständigt med nyheter och information om populär underhållning. Om det händer något anmärkningsvärt när det gäller popkultur kommer People att ha nyheterna tillgängliga strax efter.
Jag är bekymrad över att tidningen People.com har tappat fokus och att majoriteten av det den erbjuder idag inte är professionell journalistik. Jag brukade tycka om att läsa profiler och insikter om de människor som gör nyheter, men nu verkar innehållet ytligt och mer fokuserat på skvaller än rapportering.
Jag tror att Richard Stolley, om han hade något att säga till om i frågan, inte skulle nöja sig med innehållet i tidningen People. Men om skvaller är din grej, gläd dig. Om det inte är det, kanske den tryckta tidningen skulle vara en bättre väg för dig när det gäller människor - den kan fortfarande ha en del av sin integritet intakt.
Skrivbords- och mobilupplevelse
Som jag har sagt tidigare är utformningen av People.com professionell och subtil. Det är lätt att använda, oavsett vilken enhet du använder. Mobilupplevelserna i webbläsarens skrivbord och i webbläsaren är utmärkta.
Det finns en app som heter "People" som är värt att kolla in om du vill ta din läsning på språng. Det är strömlinjeformat och lättare att surfa på en smartphone, och också ganska väl utformat. Den har fått ett genomsnittligt betyg på 4.3 stjärnor på Apple App Store.
Prissättning och planer
People.com är en gratis webbplats med öppen källkod som erbjuder läsarna obegränsad tillgång till artiklar. Det finns ingen betalvägg, men prenumerationer är tillgängliga för att få tillgång till ytterligare fördelar, till exempel arkivering av favoritartiklar och följande specifika taggar eller intressen. Exklusivt innehåll och erbjudanden är också tillgängliga för premiummedlemmar. Priset för papperstidningen varierar beroende på hur ofta den uppdateras, vilket vanligtvis kostar cirka 89,99 dollar per år.
Förslag som jag har för människor
Jag skulle vilja se att People erbjuder mer substantiellt innehåll. I denna dag och ålder är det sällsynt att hitta meningsfulla och tankeväckande bitar. Jag skulle också vilja se Peoples premiumtjänst erbjuda mer incitament. Bara några extra artiklar och möjligheten att bokmärka bitar verkar inte vara tillräckligt för mig.