Från ett skrotigt kollektiv av akademiker till en mediejätte värd miljoner
De berömda pedagogiska föreläsningarna som kallas TED Talks är långt ifrån en passande modefluga. Videor från deras många konferenser har blivit virala gång på gång, vilket bevisar att TED Talk-formatet är långt ifrån en passande modefluga. Kanske har du sett TED Talks delas på sociala medier, ofta med försiktiga, inspirerande och / eller tankeväckande meddelanden tillsammans med dem. Idag är TED - akronym för teknik, underhållning och design - en mediejätte värd miljontals dollar när det gäller utbildningsmedier.
Men TED: s status som en mediabehemoth med hundratals konferenser per år runt om i världen och en flashig streamingplattform är en relativt ny. Det har inte alltid varit så här för de skrotiga medierna som är inriktade på att föra positiv förändring och proaktiv dialog till världen. Faktum är att det är sällsynt att ett företag med ett så högt och intellektuellt uppdrag som Teds någonsin ser dagens ljus, än mindre ökar i popularitet i sociala medier. Men gång på gång har TED visat sig vara ett skrotigt medieföretag med en vision - en som vet hur man växer och anpassar sig med de skiftande tiderna.
TED grundades 1984 och är baserat i New York. Det började som en liten föreläsningsserie med låg budget och har sedan dess vuxit till ett företag värt över 65 miljoner dollar.
TED har kuraterat ett massivt globalt medienätverk av podcasts, böcker, videor och en imponerande videoströmningswebbplats som innehåller inspirerande samtal från akademiker och offentliga talare. Dessutom erbjuder TED bidrag, stipendier och stipendier som gör det möjligt för okända talare att bli ikoner för sina branscher över en natt. Allt som krävs är ett skott på TED Talk-scenen.
För det andra måste samtalet vara ? KRAFTFULL.? Det betyder att det ska väcka starka känslor hos sin publik och kunna lära ut värdefulla lektioner. Slutligen måste samtalet vara intressant.
De människor som bestämmer om ett TED Talk är värt plattformen eller inte klarar ett tredelat test. Den första spetsen är huruvida samtalet ger människor ett nytt sätt att se världen eller inte. Idén måste vara originell, eller en ny syn på en mer bekant idé. Den andra spetsen är huruvida samtalet är KRAFTFULLT eller inte. Det betyder att det ska väcka starka känslor hos sin publik och kunna lära ut värdefulla lektioner. Slutligen måste samtalet vara intressant.
Samtal som faller inom någon av de två kategorierna klarar sig vanligtvis bra med TED-communityn, men alla bidrag beaktas.
Den andra frågan vi ställer om TED Talk-bidrag är om samtalet erbjuder en smart lösning på ett problem eller löftet om en bättre framtid för publiken? Om du har sett ett TED Talk tidigare är du redan bekant med formatet. Talaren presenterar ofta en unik fråga, erbjuder data, exempel eller ljudlogik för att säkerhetskopiera den och erbjuder sedan en lösning - helst en som ingjuter hopp eller inspirerar till handling i publiken. Samtal som faller inom någon av de två kategorierna klarar sig vanligtvis bra med TED-communityn, men alla bidrag beaktas.
Detta leder oss till den sista kategorin som TED letar efter i de samtal som den accepterar: inspiration. För att ytterligare tala till denna idé sa Teds direktör, Chris Anderson till Business Insider, ? Vi har det här verktyget för överbryggning som gör att två människor kan se världen lite annorlunda. Ring verktyget vad du vill: anledning, diskussion, delning av idéer. Det är faktiskt en fantastisk sak att det kan hända alls.? För att ett TED Talk ska accepteras måste det inspirera sin publik att agera på något sätt - vare sig det är genom att positivt ändra sitt beteende, behandla människor annorlunda (bättre) eller ägna sin tid eller pengar åt en sak.
Sammantaget är det både sällsynt och hoppfullt att se ett företag på 10 miljarder dollar göra detta till sitt centrala fokus. Detta är bara en av många positiva aspekter om TED, vilket gör det till en viktig del av medielandskapet.
TED:s egen streamingplattform
Tidigare, fram till för bara några år sedan, om du ville titta på ett TED Talk, var du tvungen att hitta en på YouTube. TED: s egen YouTube-kanal var naturligtvis tillgänglig, men det var fortfarande en svårare och mer tidskrävande process än många TED-fans hade hoppats på. Detta ledde till att folket på TED började arbeta med sin egen streamingplattform.
Detta gjorde att TED kunde skapa mer exklusivt och plattformsspecifikt innehåll utan begränsningar och intäktsgenerering från YouTube.
Och idag ska vi ta en titt på streamingwebbplatsen som finns på ted.com. Vi har redan fastställt det faktum att TED är ett medieföretag som inte liknar något annat, och deras streamingwebbplats har hyllats som en av de bästa som finns. Oavsett hur välmenande och revolutionerande en idé kan vara, om den inte presenteras på ett effektivt och väl utformat sätt, kommer ingen att höra den. Så, utan vidare, låt oss dyka in och se själva om Ted-streamingwebbplatsen är värt din tid.
Design är utmärkt, som du förväntar dig
När jag landade på hemsidan för TED.com slogs jag av hur skickligt det hade utformats. Det faktum att ? D? i TED står för Design borde inte komma som en stor överraskning med tanke på webbplatsens fokus på detta område, och ändå lever deras hemsida perfekt upp till förväntningarna. Det är lätt att navigera och saknar röran, vilket gör det både lätt att använda och visuellt tilltalande.
En sak jag uppskattar med TED: s webbdesign är det faktum att när du loggar in får du en serie flervalsfrågor om vilken typ av innehåll du tycker om. De frågar vilka ämnen som intresserar dig och från en lista med taggar väljer du de som resonerar med dig. Det ber i huvudsak om din anpassade version av deras tredelade test.
Så här väljer och har TED innehåll specifikt för dig, baserat på dina individuella visningsinställningar. Observera dessutom att allt detta innehåll integreras sömlöst på hemsidan och verkar som om det alltid har funnits där. Du kommer inte ens att märka förändringen förrän webbplatsen laddar om sig själv, och då kommer du att fyllas med personligt innehåll skräddarsytt bara för dig.
Webbplatsen erbjuder en anpassad värld av idéer, inspiration och fascination där du kan bläddra igenom rekommenderade videor bara för dig. Webbplatsen lär sig också dina intressen bättre, ju mer du tittar. Sedan hittar du ett avsnitt av de senaste samtalen; följt av trender, redaktörens val, TED-Ed-animationer, en samling spellistor och slutligen samtal åtskilda av specifika kategorier. Webbplatsen är felfri och mer intuitiv än de flesta.
Men det är inte bara videor som TED har på sin webbplats. Om du bläddrar tillbaka upp till toppen av sidan hittar du en menyrad på webbplatsen som gör att du snabbt kan bläddra bland alla typer av media. Om du håller markören över fliken Upptäck skapas en rullgardinsmeny - härifrån kan du utforska TED: s bloggar, podcaster, böcker och nyhetsbrev. Du kan också engagera dig i TED-communityn här.
Sök efter TED-händelser på fliken Delta på webbplatsen. Nominera sedan en talare eller organisera ett TED-evenemang i avsnittet Delta. TED är en av de sällsynta webbplatser som överskrider den digitala sfären och låter dig engagera dig i frågor som är viktiga för dig i den verkliga världen.
Förslag på TED framåt?
Finns det några sätt på vilka TED-webbplatsen kan förbättras? Naturligtvis, som är fallet med vilken webbplats som helst. Webbplatsens design och användarupplevelse är förstklassig, men videoströmningskvaliteten är sällan så högupplöst som den borde vara. Några av videorna är gränsfall oöverskådliga, det är så dåligt. För en webbplats som främst fungerar som en videoströmningsplattform är detta en enorm övervakning. Jag ber TED att ta hand om denna fråga ASAP.
Men i slutet av dagen är TED gratis att använda. Det finns ingen prenumerationsavgift, inga nivåindelade medlemskap att oroa sig för. Registrera dig bara och ha full tillgång till webbplatsen. Detta betyder dock att det finns annonser, men de är inte för invasiva för att allvarligt hindra upplevelsen av webbplatsen. Om du älskar idéer, vill bli inspirerad och lära dig något nytt - TED är webbplatsen för dig!